Bewonersbrief Blauwe Ader - Start werkzaamheden Grachtstraat Oirsbeek
Datum: 15 maart 2024
Aan de bewoner(s) van dit adres.
Onderwerp: Start werkzaamheden Grachtstraat Oirsbeek.
Geachte heer, mevrouw,
Wij, Bloem Infra B.V, gaan starten met de werkzaamheden ten behoeve van het project Blauwe ader Oirsbeek in opdracht van de gemeente Beekdaelen. Door middel van deze brief willen wij u laten weten, wat wij in uw straat gaan doen, in de periode vanaf 2 April tot eind December 2024, wat dit voor u betekent en welke (mogelijke) overlast dit voor u kan betekenen.
Wie zijn wij?
Bloem Infra B.V. is een omgevingsvriendelijke aannemer die ernaar streeft om altijd grip te hebben op hun manier van werken. Dat zorgt ervoor dat onze opdrachtgever, gemeente Beekdaelen, en u als aanwonende erop kunnen vertrouwen dat het project goed en veilig verloopt.
Wanneer gaan we werken?
Vanaf 2 april 2024 beginnen wij met de 1e fase van het aanleggen van het nieuwe regenwater riool als onderdeel van de “blauwe ader”. We starten op de kruising Krekelbergweg/Lindelaan richting de Köllerstraat en Grachtstraat (zie onderstaande afbeelding voor het werkgebied). Naar verwachting zijn de werkzaamheden eind december 2024 geheel gereed. Voordat we de straat bij u voor de deur opbreken zullen wij u middels een briefje tijdig informeren.
Wat gaan we doen?
Wij gaan het enkel (gemengd) hoofdriool opwaarderen naar een volwaardig gescheiden stelsel. Dit houdt in dat u één vuilwater en één regenwater hoofdriool krijgt. Hiermee wordt het riool in uw straat toekomstbestendig gemaakt. Uw huisaansluitingen worden op het nieuwe rioolstelsel overgenomen en voor de regenwaterafvoer leggen wij een aansluiting tot aan de erfgrens. Op deze aansluitingen kunt u later het regenwater van uw woning afkoppelen met als doel het schone regenwater gescheiden te houden en overlast bij hevige regenbuien te verminderen (meer info over afkoppelen zie ook www.waterklaar.nl). Nadat wij het riool aangelegd hebben, wordt de rijbaan voorzien van een nieuwe klinkerverharding en ook worden de gehele trottoirs vernieuwd.
Hoe gaan wij te werk?
Eerst zullen we de rijbaan opbreken en het nieuwe riool aanleggen. Daarna gaan we de wegfundering vernieuwen en het nieuwe straatwerk aanleggen. In onze werkwijze streven wij ernaar om de aanleg van de nieuwe fundering en het straatwerk zo kort mogelijk achter de aanleg van het riool aan uit te voeren. Op deze manier creëren we als het ware een werktrein waarin onze rioolploeg, vulploeg en straatwerkploeg achter elkaar aan door uw straat trekken.
Bereikbaarheid
Wij werken tussen 07.00 en 17.00 uur. We zorgen ervoor dat uw woning of onderneming te voet en/of met de fiets aan de hand te bereiken is. In de vakken waar we aan het werk zijn, kunt u tijdelijk niet met de auto uw woning of onderneming bereiken.
Verder willen wij u vragen om geen auto’s meer langs de straat te parkeren in het gehele werkgebied. Dit omdat wij voor de aanleg van het riool veel vrachtbewegingen nodig hebben. Denk hierbij aan de afvoer van grond en de aanvoer van alle benodigde materialen (betonbuizen, putten, vulzand, etc.).
We doen altijd ons best om de overlast van de werkzaamheden zo klein mogelijk te houden. Maar waar gewerkt wordt is altijd wat overlast. We hopen op uw begrip daarvoor.
Met aanwonende en aanliggende ondernemingen worden (indien nodig) maatwerk afspraken gemaakt.
Houd u rekening met het volgende:
- Parkeer tijdig uw auto en/of andere voertuigen elders voor de duur van de werkzaamheden.
- Zorg ervoor dat u uw huisvuil, gft, pmd en/of oud papier op de normale dag maar wel vóór 07.00 uur ’s morgens aan de stoep voor uw huis staat. Wij zorgen dan dat deze normaal wordt opgehaald/ geledigd. Aan het einde van de dag brengen wij, indien noodzakelijk, uw container(s) weer terug, dus zorg voor uw huisnummer op de container(s).
Hulpdiensten
Wij brengen de hulpdiensten op de hoogte van de werkzaamheden. Zij kunnen de woningen of ondernemingen altijd bereiken, daar zorgen wij voor.
Inloopmoment
Mocht u vragen hebben die u liever persoonlijk met ons bespreekt of wilt u de bouwplannen nogmaals nader inzien, dan kan dat gedurende de uitvoering van het project.
Tweewekelijks kunt u dan op woensdag tussen 14.00 en 15.00 uur terecht in onze uitvoerderskeet. Deze is gelegen op de parkeerplaats van sporthal In de Pollack naast VV Alfa Sport. Het inloopmoment is steeds op afspraak met de omgevingsmanager Monique Outjers.
(Het 1e inloopmoment is gepland op woensdag 27 maart 2024, 2e op 10 april 2024 etc.)
Contact met onze uitvoerder?
Voor niet dringende zaken kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met onze uitvoerder, Vito Slijpen (Bloem Infra BV).
Contact met de gemeente?
Voor niet dringende zaken kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met de toezichthouder van de gemeente Beekdaelen, de heer Pascal Ridderbeks.
Mochten er zaken zijn waar wij vooraf kennis van dienen te nemen, dan horen wij dat uiteraard graag.
Met vriendelijke, gastvrije groet
Bloem Infra BV
Gemeente Beekdaelen