Blauwe Ader fase 3: Provincialeweg Zuid

Huidige situatie Provincialeweg Zuid

Er liggen in de Provincialeweg Zuid op dit moment meerdere rioolbuizen, met een diameter van 30 centimeter tot 1 meter. Deze riolen zijn in het verleden aangelegd voor de afvoer van zogenoemd ‘gemengd rioolwater’. Dit is huishoudelijk afvalwater dat bij regenweer wordt vermengd met regenwater.

Het huidige rioolstelsel is te klein om extreme regenbuien goed op te kunnen vangen. Dit is in het verleden vaak de oorzaak geweest van wateroverlast.
De capaciteit van het rioolsysteem wordt daarom vergroot. We gaan een nieuw riool met een diameter van ongeveer 1 meter extra aanleggen. Dit riool wordt aangelegd voor de inzameling en transport van uitsluitend regenwater.

Wat gaan we doen?

Het nieuw aan te leggen riool is een deel van de zogenoemde Blauwe Ader. Het riool voor regenwater wordt aangelegd dwars door de kernen van Amstenrade en Oirsbeek. Het doel is om wateroverlast in deze kernen te verminderen.

Het nieuwe riool komt vanaf de Altaarstraat tot in het kruispunt van de Hoofdstraat en de Oppevenerweg.

In het verleden hebben we al gewerkt aan de herinrichting van de Hoofdstraat in Amstenrade. Afgelopen jaar is gewerkt aan het deel van de Provincialeweg vanaf de Altaarstraat. Het project Blauwe Ader - Provincialeweg Zuid, sluit aan op deze werken.

Afkoppelen

Klimaatveranderingen zorgen steeds vaker voor regenbuien met een grotere intensiteit. De buien worden dus steeds heviger. Hierdoor ontstaat ook vaker wateroverlast.

Zowel waterschappen en gemeenten, maar ook inwoners moeten proberen om mogelijke oplossingen goed te benutten om op die manier wateroverlast te beperken. Als gemeente dragen wij hieraan bij door onder anderen:

  • de capaciteit van het rioolstelsel, waar mogelijk, te vergroten om meer water sneller te kunnen afvoeren;
  • waterbuffers te realiseren om overtollig regenwater op te vangen, tijdelijk vast te houden en eventueel in de ondergrond terug te brengen;
  • door gemengde rioolstelsels om te vormen naar een gescheiden rioolstelsel waarbij het schone regenwater in een aparte buis wordt afgevoerd en niet onnodig naar een waterzuiveringsinstallatie gaat.

U kunt zelf ook bijdragen aan het verminderen van wateroverlast. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • de afkoppeling van regenwaterafvoeren (dak afvoeren) aan de woning. Dit “schone” regenwater kan ook direct in de tuin of ondergrond worden geleid. Dit zorgt dan weer voor een klimaatvriendelijke tuin;
  • een aparte buis te koppelen aan een gescheiden rioolstelsel (indien aanwezig). Hierdoor kan het water op een andere plek duurzaam in de ondergrond infiltreren.

In bovenstaande voorbeelden ontlasten we het ‘vuilwaterriool’ bij hevige regenbuien. Dit zorgt voor vermindering van wateroverlast. Tevens zorgen we hiermee dat ‘schoon’ regenwater niet vermengd wordt met ‘vuilwater’ dat uiteindelijk toch weer moet worden gezuiverd.

Subsidie Waterklaar

Voor bovenstaande maatregelen kunt u een subsidie aanvragen. Meer informatie hierover vindt u op de website www.waterklaar.nl. Ook kunt u contact opnemen met het team Water & Riolering van gemeente Beekdaelen via telefoonnummer 088-450 20 00 of via gemeente@beekdaelen.nl. Vermeld daarbij ter attentie van team Water & Riolering.

Herinrichting straat met omwonenden - participatie

Participatie biedt de kans om samen met omwonenden de bestaande wegindeling te verbeteren. Bij de nieuwe aanleg van de straat kan bijvoorbeeld rekening gehouden worden met de nieuwste inzichten over snelheid, parkeren, groenvoorziening, veiligheid en verlichting. De inbreng van aanwonenden is daarbij heel belangrijk.

Zij wonen immers in de straat of hebben er hun bedrijf en weten het beste hoe de straat in de praktijk wordt gebruikt. Aan het begin van het project worden de aanwonenden uitgenodigd voor een participatiebijeenkomst. Wij willen graag inventariseren waar we rekening mee moeten houden.

Vervolgens maken we, gesterkt met de informatie van de aanwonenden, een ontwerp voor een nieuwe inrichting. Dit ontwerp wordt voorgelegd en toegelicht aan de aanwonenden. Zo proberen we een optimale inrichting te realiseren.

30 km zone

De Provincialeweg Zuid is een belangrijke doorgaande weg. Om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van deze wegen binnen de kernen van de gemeente Beekdaelen te verbeteren, heeft de gemeenteraad besloten dit soort wegen te gaan inrichten voor verkeer met een snelheid van 30 km/u.
Na de herinrichting zal de weg daardoor smaller worden en de fietspaden breder.

Werkzaamheden en planning

De aanleg van de Blauwe Ader in de Provincialeweg Zuid en het aanbrengen van een nieuwe verharding, zal naar verwachting starten in het tweede kwartaal van 2025. Actuele informatie wordt steeds via de website gedeeld.

Communicatie

De presentaties vindt u bij ‘Documenten’ onderaan deze pagina.

Overzicht feedback bewonersbijeenkomst Provincialeweg Zuid 18-01-2024
Tips/vragen bewoners bijeenkomst Provincialeweg Zuid 18-1-2024TopsActies
Waar kan ik laden en lossen? circa 15 minuten per losbeurt. Als dit op rijweg kan, geen probleem.Mooi ontwerp verderGemaild op 23-1-2024 met akkoord voor laden en lossen op rijweg.
Oprit nummer 18 enkele meters verplaatsen. Indien bushalte wordt verplaatst naar huisnummer 16 kan de aansluiting van de bushalte grenzen aan de nieuw aan te leggen oprit. De nu ingetekende parkeerplaatsen voor huisnummer 16 kunnen dan worden verplaatst naar mijn bestaande oprit en voor huisnummer 20.nvtInrit verplaatsen naar 2 meter vanaf erfgrens met huisnummer 16A. Mogelijkheid verplaatsen bushalte naar huisnummer 16A: Kragten komt met creatief alternatief.
Op schetsontwerp lag de bushalte voor huisnummer 18. Op definitief ontwerp voor ons perceel. Graag bushalte voor huisnummer 16 (voormalige Rabobank). Ons perceel heeft bedrijfsbestemming. We hebben gastouder-organisatie. Elke dag worden in de ochtend en avond jonge kinderen gebracht en opgehaald. Dus parkeerruimte is wenselijk. De getekende inrit ligt niet voor onze inrit.Plan ziet er verder goed uit.Hele stuk opnieuw bekijken (zie foto Wim). Mogelijkheid verplaatsen bushalte naar huisnummer 16A: Kragten komt met creatief alternatief.
Oprit nummer 24+26 = 6 meter, zou 7 meter zijn. Groenstroken voor huisnummer 26 zijn weg. Hierdoor wordt achteruit de weg op lastig. Waar staan de lantaarnpalen?nvtAanpassen op tekening door Kragten.
Weg mag niet hoger komen te liggen in verband met water/grondwater. In geval van verwijdering bomen, dringende oproep om grote bomen terug te planten (beeldbepalend, schaduw-koelte en geluidsdempend). Géén lindebomen in verband met luis. Maat minimaal 8-10 meter. Maak ook echte parkeervakken.Prima presentatie. Complimenten voor toelichting en kwaliteit ontwerp.Ter kennis aangenomen.
Verzoek om 2e inrit (nu nog niet in behandeling genomen, wel aangevraagd). Positie gelegen aan de linkerzijde van de bestaande inrit (komt uit op een groenstrook).nvtBetrokkene per mail geantwoord op 20-2-2024.
Drempel: oud huis trilt nu al bij vrachtverkeer. Buren op nummer 65 op leeftijd: huis vertoont scheuren. Mijnschade-experts gaan geval bekijken. Dus drempel minimaal of liever geen. De bewoners van huisnummers 37 tot en met 69 willen de weg niet verhoogd in verband met wateroverlast (besproken op 1e bijeenkomst).nvtTer kennis aangenomen.
Groenvak wisselen met parkeervak in verband met indraaien grote aanhanger.nvt
  • Omwisselen parkeervak/ groenstrook: aanpassing op tekening door Kragten.
  • Bewoner verzoekt om parkeervak te voorzien van kort parkeren: wordt parkeervak blauwe zone:  aanpassing op tekening door Kragten.
Dagelijks aanwezig van 9.00 uur tot 15.00 uur.nvtBewoner verzocht om wit kruis op inrit: verzoek mondeling afgewezen (doet gemeente standaard niet). Inrit voorzien van dikkere tegel/steen in verband met zware voertuigen. Mogelijkheid verplaatsen giromaat naar andere zijde: Kragten komt met creatief alternatief.
Bij huisnummer 90-90A loopt de stoep over de erfgrens heen (rare hoek in de stoep).Er lijkt goed te zijn geluisterd naar feedback vorige sessie.Controleren groenstrook van gemeente of eigendom. Groenstrook op tekening veranderen naar werkelijke situatie en aansluiten op bestaand werk: OPNIEUW BEKIJKEN!

Algemene opmerkingen

  • Weg niet hoger in verband met wateroverlast.
  • Is er ook met de landbouwers gesproken (veel incidenten met landbouwvoertuigen)?
  • Retroreflecterende palen bij zebrapaden voor attentie.
  • 2x kort parkeren parkeervakken bij pinautomaat.
  • Merendeel van de aanwezigen geeft aan dat start bijeenkomst 19.30 wenselijk is.
     

Documenten

N.B. Momenteel wordt het definitief ontwerp nog geoptimaliseerd. Zodra dit gereed is, zal de actuele versie worden gepubliceerd.

Bijgaande bestanden zijn niet geschikt voor voorleessoftware. Kunt u de pdf's niet openen of lezen? Neem dan contact met ons op via gemeente@beekdaelen.nl of 088 450 2000.

Heeft u gevonden wat u zocht?