Fietspaden en asfaltonderhoud Daelderweg Nuth

Het projectgebied betreft een gedeelte van de Daelderweg op het bedrijventerrein De Horsel in Nuth. De fietspaden zullen aansluiten op de al aangelegde vrij liggende fietspaden (fase 1) komend vanaf de rotonde ter hoogte van de A76.

De aanleiding van het project is het verhogen van de verkeersveiligheid en onderhoud aan het asfalt

De aanleiding van het projectinitiatief heeft twee belangrijke redenen:

  • Het verhogen van de verkeersveiligheid en toegankelijkheid van fietsers en voetgangers;
  • Noodzakelijk onderhoud aan het asfalt.

Om de verkeersveiligheid te verbeteren, komen er langs de Daelderweg in Nuth nieuwe fiets- en voetpaden. Deze werkzaamheden zijn van belang voor de verbetering van de lokale infrastructuur en zullen bijdragen aan een veiligere en meer toegankelijke omgeving voor fietsers en voetgangers. De fietsers moeten zich in de huidige situatie mengen in het drukke vrachtverkeer, terwijl voetgangers gebruik moeten maken van bermen.

Daarnaast is het huidige asfalt aan vervanging toe. Op verschillende plekken is schade aan het asfalt te zien, zoals schade aan de randen en scheuren in het wegdek.

Huidige situatie: veiligheidsproblemen op Daelderweg voor fietsers en voetgangers

De Daelderweg is de doorgaande weg door bedrijventerrein De Horsel in Nuth. Het betreft een gebiedsontsluitingsweg, zonder fiets- en voetpaden, met een maximumsnelheid van 50km/u. Een weg met enkele kruispunten, T-splitsingen en inritten naar bedrijfskavels. Ook is het een weg met een hoge verkeersintensiteit en relatief veel vrachtverkeer. Dit maakt de Daelderweg een gevaarlijke en ontoegankelijke weg voor fietsers en voetgangers.

De doelstelling is het verhogen van de verkeersveiligheid voor de weggebruiker op de Daelderweg

Dit doen we door middel van onderhoud aan het asfalt en de aanleg van fiets- en voetpaden. 
Oorspronkelijk zouden er vrij liggende fiets- en voetpaden in de bermen aan weerszijden van de weg worden gerealiseerd. Echter door aanzienlijke kostenstijgingen en technische uitdagingen waren deze plannen niet meer haalbaar.

Als reactie hierop is een alternatief uitgewerkt, waarbij aanliggende fietspaden op de rijbaan en een verhoogd trottoir in de berm wordt gerealiseerd. Deze aanpassing zou niet alleen een oplossing bieden voor de budgettaire beperkingen, maar ook de technische uitvoerbaarheid van het project verbeteren.

Participatie bij de planvoorbereiding

Er zijn gedurende de planvoorbereiding verschillende informatiebijeenkomsten gehouden voor de vertegenwoordigers van de ondernemers van De Horsel, namelijk voor Belangengroep Bedrijventerreinen Nuth en BTM Parkstad Limburg. Tijdens deze informatiebijeenkomsten zijn de plannen gepresenteerd en de voortgang besproken en hebben de vertegenwoordigers hun input kunnen geven. De vertegenwoordigers hebben deze informatie weer doorgegeven aan de bedrijven op de Horsel.

Vóór aanvang werkzaamheden wordt nog op locatie een inloopmoment georganiseerd waar geïnteresseerden vragen kunnen stellen over de plannen, bereikbaarheid, enzovoort.

Communicatie over de start van de werkzaamheden

Ondernemers zullen tijdig door de aannemer worden geïnformeerd over de daadwerkelijke start van de werkzaamheden.

Neem contact met ons op bij overlast

Ervaart u tijdens de werkzaamheden veel overlast, laat het ons dan weten per e-mail via gemeente@beekdaelen.nl of telefonisch via 088 – 450 2000. Dan proberen wij meteen in actie te komen om deze overlast te verminderen.

Planning

PeriodeOmschrijving
Q1 2025Planvoorbereiding
Q2 2025Deelopdracht uitvoering
Q3 2025Uitvoering

De planning is altijd onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden en hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.

Heeft u nog vragen?

E-mail uw vraag dan naar gemeente@beekdaelen.nl onder vermelding van ‘Fietspaden en asfaltonderhoud Daelderweg’ of neem telefonisch contact op via 088 – 450 2000.