Infographic Uitkomsten onderzoek dienstverlening Burgerzaken - toegankelijke tekst

Logo gemeente Beekdaelen

12% van alle huishoudens in Beekdaelen heeft meegedaan aan het onderzoek.
Invullen van de vragenlijst kon van 9 t/m 27 maart 2022, zowel online als schriftelijk.

Contact en bereikbaarheid

Hoe legt u het liefste contact met de gemeente?

  • 46% van de inwoners legt bij voorkeur contact via de website.
  • 30% via de balie
  • 24% via e-mail
  • 19% telefonisch
  • 16% via app

Kunt u online zaken regelen?

  • 6% helemaal niet
  • 17% matig
  • 55% redelijk goed
  • 42% heel goed

Kunt u zelfstandig naar het gemeentehuis reizen?

  • 8% matig
  • 24% redelijk goed
  • 66% heel goed

Dienstverlening Burgerzaken

Hoe vaak maakt u gebruik van de dienstverlening van Burgerzaken?

  • 51% geeft aan eens per 3 tot 5 jaar gebruik te maken van de dienstverlening van Burgerzaken.
  • 28% een keer per 1-2 jaar
  • 19 % minder dan een keer per 5 jaar
  • 3% meerdere keren per jaar

Burgerservicebalie

Vindt u het acceptabel dat de burgerservicebalie alleen vanuit Nuth werkt?

  • 63% van de mensen die het onacceptabel vinden dat de burgerservicebalie alleen vanuit Nuth werkt, vindt dit omdat Nuth te ver weg is.
  • 13% vindt dit zeer onacceptabel
  • 18% vindt dit onacceptabel
  • 19% is neutraal
  • 24% vindt dit acceptabel
  • 26% vindt dit zeer acceptabel

Openingstijden

  • 84% geeft aan de openingstijden van de burgerservicebalie acceptabel te vinden.
  • 11% is neutraal
  • 51% vindt dit acceptabel
  • 33% vindt dit zeer acceptabel

Conclusies en aanbevelingen

Dienstverlening vaker online, maar toegankelijk houden

Voor de meeste inwoners is de website de manier waarop men het liefst contact legt. Bijna 8 op de 10 inwoners is goed in staat zaken online te regelen. Er is ook een aanzienlijke groep, met name oudere inwoners, die onvoldoende in staat is zaken digitaal te regelen. Daarom is het belangrijk dat elke vorm van dienstverlening op meerdere manieren toegankelijk is en blijft.

Geen draagvlak voor sluiten burgerservicebalielocaties

Voor een groot deel van de inwoners van de voormalige gemeenten Schinnen en Onderbanken is het onacceptabel als de burgerservicebalie alleen in Nuth geopend zou zijn. De meeste mensen geven als reden daarbij aan dat Nuth te ver reizen is, hoewel slechts een relatief klein deel niet in staat is zelfstandig te reizen. Gezien het feit dat het aanbieden van maatwerkoplossingen nauwelijks effect heeft, lijken de bezwaren meer principieel dan praktisch. Geconcludeerd mag worden dat men belang hecht aan de fysieke aanwezigheid van de gemeente in de verschillende voormalige kernen.

Blijf gemeentelijke dienstverlening ontwikkelen

Er zijn zeker mogelijkheden om de dienstverlening te moderniseren en meer efficiënt te maken. Een meerderheid zegt dat zij waarschijnlijk gebruik zou maken van de mogelijkheid om reisdocumenten te laten bezorgen of om het rijbewijs via de fotograaf te verlengen. Deze mogelijkheden zijn echter relatief onbekend, dus het verdient de aanbeveling daar meer over te communiceren.

Logo gemeente Beekdaelen
Logo Right marktonderzoek