Reglement van Orde Rekenkamer Limburg Centraal
Rekenkamer voor de gemeenten Beek, Beekdaelen, Meerssen, Simpelveld, Stein, Valkenburg aan de Geul en Voerendaal - Januari 2025
Inleiding
De rekenkamer Limburg Centraal voert de wettelijk opgedragen taak uit om onafhankelijk onderzoek te doen naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. De wijze waarop de rekenkamer die taak uitvoert is beschreven in voorliggend reglement van orde.
Op grond van artikel 81i van de Gemeentewet, stelt de Rekenkamer Limburg Centraal als volgt vast:
Artikel 1 De vergaderingen, beslotenheid en geheimhouding
- De vergaderingen van de Rekenkamer worden in beslotenheid gehouden tenzij de Rekenkamer anders besluit. De vergaderstukken van de Rekenkamer zijn niet openbaar.
- De rapporten die de rekenkamer uitbrengt, alsmede het onderzoeksplan en jaarverslag zijn openbaar.
- De leden van de Rekenkamer houden de informatie over de lopende onderzoeken en zaken die in de vergaderingen zijn besproken geheim. Deze geheimhouding geldt tevens voor anderen die de vergaderingen bijwonen. Communicatie over onderzoeken loopt, tenzij anders afgesproken, via de voorzitter.
- De Rekenkamer vergadert in de regel een keer per maand, met uitzondering van de vakantieperiode in de zomer. Wanneer de omstandigheden daartoe aanleiding geven kan de voorzitter extra vergaderingen uitschrijven.
- De voorzitter stelt de voorlopige agenda voor de vergaderingen van de Rekenkamer vast.
- De leden ontvangen de agenda en de bijbehorende stukken zoveel mogelijk uiterlijk een week voor de vergadering.
- Indien noodzakelijk kan de voorzitter besluiten voorafgaand aan de vergadering een aanvullende agenda en stukken toe te zenden.
- Een lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, laat dit zo spoedig mogelijk voor aanvang van de vergadering aan de secretaris of voorzitter weten.
- Bij verhindering van meer dan de helft van de leden, wordt de vergadering geannuleerd of verplaatst.
- Een lid dat later bij de vergadering aansluit of vóór de sluiting de vergadering verlaat, laat dit vooraf aan de voorzitter weten. Hiervan wordt melding gemaakt in het verslag.
Artikel 2 Overige deelnemers
De rekenkamer vergadert in beslotenheid, behalve wanneer anders wordt besloten. De voorzitter kan, na overleg met de leden van de rekenkamer, een of meer derden uitnodigen om (een deel van de) vergadering bij te wonen en aan de beraadslagingen deel te nemen.
Artikel 3 Samenwerking met de Klankbordgroep
- In elk van de deelnemende gemeenten werkt de Rekenkamer Limburg Centraal samen met een Klankbordgroep.
- Afhankelijk van de betreffende gemeente bestaat deze klankbordgroep uit de leden van het Seniorenconvent, de leden van het Presidium of uit de fractievoorzitters.
- De klankbordgroep heeft de volgende taken:
- Het onderhouden van contacten met de rekenkamer.
- Klankborden met de rekenkamer over thema`s die leven in de raad als mogelijk onderzoeksonderwerp en over lopende onderwerpen.
- In gezamenlijkheid met de rekenkamer en de griffiers vormgeven en begeleiden van de wervingsprocedure voor de leden en voorzitter van de rekenkamer.
- De rekenkamer wordt minimaal betrokken bij het opstellen van een profielschets voor het nieuwe lid;
- En minimaal een van de zittende leden van de rekenkamer neemt deel in de selectiecommissie;
- Het aanbevelen van de kandidaten voor de benoeming en herbenoeming als lid van de rekenkamer aan de raad. Voorafgaand hieraan vindt overleg met de rekenkamer plaats.
- De gemeenteraad berichten en adviseren over het ontslaan of op non-actief stellen van leden van de rekenkamer als bedoeld in artikel 81c, zesde of zevende lid, of van artikel 81d, eerste of tweede lid, van de Wet.
- De klankbordgroep en de rekenkamer vergaderen in ieder geval minimaal een keer per jaar onder voorzitterschap van de burgemeester van de betreffende gemeente. Bij deze overleggen is tevens ook de griffier van de betreffende gemeente aanwezig. Onderwerpen die tijdens deze overleggen in ieder geval besproken zullen worden, zijn: het jaarverslag, het onderzoeksprogramma, de startnotities bij de opstart van nieuwe onderzoeken en de middelen die de rekenkamer nodig heeft voor een goede uitoefening van haar taken.
Artikel 4 Besluiten
- Alle besluiten van de Rekenkamer worden genomen bij meerderheid van stemmen, waarbij unanimiteit wordt nagestreefd. Bij stakende stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
- De taken van de voorzitter worden bij diens afwezigheid, dan wel wanneer de voorzitter terugtreedt ter vermijding van (de schijn van) belangenverstrengeling, uitgevoerd door de plaatsvervangend voorzitter.
- De Rekenkamer kan, indien geen inhoudelijke behandeling noodzakelijk is, buiten de vergadering besluiten nemen, met dien verstande dat het besluit unaniem dient te zijn.
Artikel 5 Verslaglegging
- In het verslag van de vergadering wordt de aanwezigheid van de leden vermeld, de namen van de afwezige leden, een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest en de zakelijke conclusie van het besprokene.
- De plaatsvervangend voorzitter zorgt zo spoedig mogelijk na afloop van de vergadering voor een concept-verslag ervan en stuurt deze rond voor commentaar. De leden reageren zo spoedig mogelijk op het concept-verslag. Het concept-verslag wordt met eventuele wijzigingen de eerstvolgende vergadering vastgesteld.
Artikel 6 Gedragscode
- In gevallen waarbij sprake kan zijn van belangenverstrengeling of de schijn van belangenverstrengeling kan optreden, zal het betreffende lid zich niet met het onderzoek bezighouden.
- Een Rekenkamerlid, secretaris of extern ingehuurde onderzoeker vermijdt politiek of persoonlijk gedrag, dat aan het gezag van de Rekenkamer schade kan toebrengen.
Artikel 7 Opdrachtgeverschap
Onderzoekers die door de Rekenkamer worden ingehuurd, tekenen waar nodig een geheimhoudingsverklaring of verwerkingsovereenkomst.
Artikel 8 Onderzoeksprotocol
De Rekenkamer stelt een onderzoeksprotocol op waarin wordt vastgelegd wat de werkwijze is van de Rekenkamer bij de uitvoering van onderzoeken.
Artikel 9 Budget
De rekenkamer is bevoegd binnen het aan haar beschikbaar gestelde budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken. De voorzitter treedt op als budgethouder van het budget voor de Rekenkamer.
Artikel 10 Slotbepalingen
- In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de Rekenkamer.
- Het Reglement van orde wordt gepubliceerd op de website van de Rekenkamer en ter kennisneming toegezonden aan de gemeenteraden.
Aldus vastgesteld door de Rekenkamer Limburg Centraal van de gemeenten Beek, Beekdaelen, Meerssen, Simpelveld, Stein, Valkenburg aan de Geul en Voerendaal.
Januari 2025
drs. Nicole Silverentand RA voorzitter
drs. Remy Sleijpen M.B.A., plaatsvervangend voorzitter