Thematafels bieden waardevolle inzichten

Vanuit de brede klankbordgroep die we hebben voor het Masterplan 2.0 hebben we inmiddels vier thematafels gevormd. 

Tijdens de bijeenkomsten van deze thematafels gaan we dieper in op de thema’s wonen, veiligheid, verkeer en sinds kort de nieuwe gemeenschapsvoorziening. Afgelopen tijd zijn ook een aantal thematafels geweest. Dat waren goede bijeenkomsten.

Thematafel Gemeenschapsvoorziening

Tijdens de eerste bijeenkomst van de thematafel Gemeenschapsvoorziening op 11 februari 2025 was het doel om de deelnemers kennis te laten  maken met elkaar, de betrokken verenigingen en inwoners te informeren en ieders kennis te vergroten. Daarvoor waren twee experts aanwezig: een gastspreker van VKKL (Vereniging Kleine Kernen Limburg) en een vanuit het dorpshuis in Vaesrade. De sessie werd als leerzaam en waardevol ervaren.

Thematafel Wonen

Tijdens de thematafel Wonen op 13 februari 2025 deden we een interactief beeldspel.  Dat ging over een ontwikkelkader voor de deelgebieden. Dit kader richt zich op de kwaliteit van architectuur, beeld en sfeer. Ook kwamen de deelgebieden Beekstraat-Noord (Beekstraat 1-7) en Aan de Platz (Beekstraat 6-10) aan bod. We hebben uitgelegd welke stappen we gaan zetten en zijn in gesprek gegaan over de ideeën van de gemeente voor de ontwikkeling. De avond leverde veel positieve reacties en nuttige tips op.

Begin februari vond ook een bijeenkomst plaats met de omwonenden van de deelgebieden. Daar werden de plannen ook goed ontvangen. Tijdens de volgende informatieavond (op 24 juni)  staat het toelichten van de voortgang en de plannen voor de deelgebieden Beekstraat-Noord en Aan de Platz ook op de agenda.

Thematafel Verkeer

Op 25 februari kwam de thematafel Verkeer bij elkaar. We hebben samen teruggeblikt op de afspraken/aanpak rond verschillende oversteekplaatsen in het centrum. Ook bespraken we het handhaven van de blauwe parkeerschijfzone.

Royal HaskoningDHV onderzoekt en adviseert over de toekomst van de verkeerssituatie in Schinveld. Zij hebben de eerste drie scenario’s uit hun verkeersmodel gepresenteerd. Helaas bleken deze scenario’s nog geen goede oplossing voor het centrum van Schinveld. Hoewel het verkeer in de Beekstraat afnam, nam het op andere, vaak smallere, straten juist sterk toe, wat tot onwenselijke situaties leidde. Daarom is een aanvullende variant met extra maatregelen besproken, evenals een ouder, groter verkeersplan van tien jaar geleden. Afgesproken is dat beide scenario’s worden doorgerekend in hetzelfde model en bij de volgende thematafel Verkeer opnieuw worden besproken.