Veel gestelde vragen Verkeer

Parkeren

Onderstaand vindt u antwoorden op veelgestelde vragen hierover.

Kan gemeente Beekdaelen extra parkeerplaatsen aanleggen?

Wij ontvangen regelmatig verzoeken voor het aanleggen van extra parkeerplaatsen. Meestal kunnen er alleen extra parkeerplaatsen aangelegd worden wanneer er groot onderhoud in een wijk plaatsvindt. In de voorbereidingsfase van het groot onderhoud wordt er een parkeeronderzoek uitgevoerd. Afhankelijk van de uitkomsten van dit onderzoek en van de beschikbare ruimte worden er mogelijk extra parkeerplaatsen aangelegd.

Kan ik een parkeerplaats kopen, huren of reserveren?

Gemeente Beekdaelen verkoopt of verhuurt geen parkeerplaatsen.
Gemeente Beekdaelen kent alleen parkeerplaatsen op kenteken toe in het geval van een individuele gehandicaptenparkeerplaats.

Kan ik een parkeerverbod of verbod om stil te staan aanvragen?

Binnen gemeente Beekdaelen is het zoveel mogelijk faciliteren van parkeren het uitgangspunt. Daarom zijn wij zeer terughoudend met het toepassen van verboden om stil te staan en parkeerverboden. Echter zijn er situaties waar gebaseerd op de wegindeling en verkeersregels geparkeerd mag worden, maar dit onverhoopt toch gevaarlijke of moeilijke situaties veroorzaakt. In deze gevallen zullen wij mogelijke oplossingen verkennen, waaronder een verbod om stil te staan of parkeerverbod.

Kan ik een blauwe zone of vergunningparkeren in mijn straat aanvragen?

Gemeente Beekdaelen kent geen vergunningparkeren. Wel kennen wij in de centra van sommige kernen van Beekdaelen blauwe zones. Buiten de huidige blauwe zones zijn er op dit moment geen plannen om blauwe zones toe te voegen.

Er staat een auto voor mijn uitrit. Wat kan ik doen? Kan de gemeente een wit kruis aanbrengen om dit te voorkomen?

Parkeren voor een inrit of uitrit mag niet; de bewoner wordt dan gehinderd bij het in- of uitrijden. Dit soort parkeergedrag valt onder hinderlijk parkeren. Wanneer dit gebeurt kunt u contact opnemen met de politie of telefonisch op 0900-8844.

Wij verwachten dat weggebruikers weten dat voor een uitrit niet geparkeerd mag worden. Hiervoor zijn dus geen extra maatregelen, zoals gele strepen, extra borden, paaltjes of witte kruizen nodig. Gemeente Beekdaelen brengt alleen een wit kruis aan in zeer uitzonderlijke gevallen waarbij een uitrit niet duidelijk zichtbaar is.

Laadpalen elektrische voertuigen

Onderstaand vindt u antwoorden op veelgestelde vragen hierover.

Niemand in mijn straat heeft een elektrische auto. Waarom komt er dan een laadpaal in mijn straat?

Vaak heeft een elektrische auto een lange levertijd. Wanneer iemand een elektrische auto heeft besteld, kan men ook direct een laadpaal aanvragen. Daarnaast moet een locatie voor een laadpaal aan allerlei eisen voldoen waardoor het voor kan komen dat de laadpaal niet direct voor de deur van de aanvrager komt.

Hoe lang mag ik mijn auto aan de laadpaal laten staan?

Een laadplek is geen parkeerplek. Wanneer de auto volledig is opgeladen, moet u deze verplaatsen naar een regulier parkeervak zodat de volgende elektrische auto de laadpaal kan gebruiken.

Een elektrische auto staat te lang bij de laadpaal. Wat kan ik doen?

Het is niet toegestaan een elektrische auto langer bij een laadpaal te laten staan dan nodig. Als u de bestuurder kent, kunt u contact met hem/haar opnemen om te vragen om de auto te verplaatsen zodat u de laadpaal kunt gebruiken. Kent u de bestuurder niet of wilt deze de auto niet verplaatsen, dan kunt u hier een melding van maken bij Handhaving.

Een auto met fossiele brandstofmotor staat bij de laadpaal in mijn straat. Wat kan ik doen?

Het is niet toegestaan een auto met fossiele brandstofmotor bij een laadpaal te plaatsen, Als u de bestuurder kent, kunt u contact met hem/haar opnemen om te vragen om de auto te verplaatsen zodat u de laadpaal kunt gebruiken. Kent u de bestuurder niet of wilt deze de auto niet verplaatsen, dan kunt u hier een melding van maken bij Handhaving.

Een laadpaal is defect. Waar kan ik dit melden?

Werkt een laadpaal niet, dan kan de EV-rijder het storingsnummer op de laadpaal bellen. De onderhoudspartij staat hem of haar te woord en probeert de storing op afstand te lossen. Mocht deze de storing niet direct kunnen verhelpen, dan plant de onderhoudspartij een monteursbezoek in om de laadpaal weer werkend te krijgen. Zo’n bezoek vindt meestal plaats binnen 1 tot 2 weken. Op elke laadpaal zit een sticker met daarop het telefoonnummer van de storingsdienst.

Hoewel deze stickers dus op de laadpalen zitten, zijn er nog steeds EV-rijders die direct contact opnemen met de gemeente als een laadpaal niet werkt. Maar wat de oorzaak van de storing ook is, in alle gevallen zal de storing zo snel mogelijk worden opgelost als direct het storingsnummer op de laadpaal gebeld wordt. Alleen zo kan een installateur zo snel mogelijk onderzoek doen naar de oorzaak.

Paaltjes en hekjes

Onderstaand vindt u antwoorden op veelgestelde vragen hierover.

Kan ik een paaltje of hekje aanvragen voor in mijn straat?

Paaltjes en hekjes in de openbare ruimte, zoals op een stoep, zijn niet wenselijk omdat deze overlast en gevaren met zich mee brengen voor onder andere voetgangers, fietsers en rolstoelgebruikers.

Snelheid

Onderstaand vindt u antwoorden op veelgestelde vragen hierover.

Kan de gemeente handhaven op snelheid?

Nee, handhaving op snelheid is een bevoegdheid die alleen bij de politie ligt.

Kan de gemeente een flitspaal plaatsen?

Wij kunnen als gemeente geen flitspalen plaatsen. De keuze waar een flitspaal komt te staan wordt namelijk gemaakt door het openbaar ministerie (OM). Dit geldt ook voor de inzet van flexflitsers.

Kan ik verkeersremmende maatregelen in mijn straat aanvragen bij de gemeente?

Gemeente Beekdaelen past verkeersremmende maatregelen daar toe waar is aangetoond dat er structureel te hard wordt gereden én dat het realistisch gezien mogelijk is om maatregelen te treffen die de verkeersveiligheid ook daadwerkelijk verbeteren. Wanneer een buurt verzoekt om verkeersremmende maatregelen moeten deze een breed draagvlak hebben onder de bewoners.

U kunt bovendien contact opnemen met Veilig Verkeer Nederland. Zij kunnen gratis buurtacties in uw buurt organiseren, zoals een VVN snelheidsmeting waar bestuurders op hun snelheid gewezen worden, een stickeractie met stickers voor op kliko’s of een buurtenquête. Met behulp van deze laagdrempelige acties kunt u ervoor zorgen dat bestuurders in uw buurt of straat worden gewezen op hun snelheid en zich bewust worden van hun eigen gedrag.

Kan de gemeente de maximumsnelheid in mijn straat wijzigen?

In 2020 heeft de gemeenteraad besloten om alle wegen binnen de bebouwde kom af te waarderen naar 30 km/u en buiten de bebouwde kom naar 60 km/u. In 2022 is de Gemeente gestart met de uitvoering van dit raadsbesluit. We kunnen echter niet alles in een keer uitvoeren en daarom heeft het college in 2022 ingestemd met het Uitvoeringsprogramma 2022-2025.

Bebording en spiegels

Onderstaand vindt u antwoorden op veelgestelde vragen hierover.

Er is een verkeersbord beschadigd of verdwenen. Waar kan ik dat melden?

U kunt hierover een digitale melding maken via de Fixi app.
Maak het u nóg gemakkelijker en download de FIXI app op uw mobiel. Dit kan in de Google Play Store(externe link) of in de App Store(externe link)

Kunnen er herhalingsborden 30 km/uur-zone worden geplaatst?

De regels van een 30 km/uur-zone zijn van kracht totdat men het verkeersbord einde 30 km/uur-zone tegenkomt. Dit betekent dat niet na elke zijstraat een verkeersbord geplaatst hoeft te worden die de maximumsnelheid aangeeft. In enkele gevallen zijn deze zones groot en uitgestrekt of hebben de wegen niet direct de uitstraling van een 30 km/uur-straat. Daarom kan de gemeente in deze gevallen een uitzondering maken en de weggebruikers er aan herinneren dat men zich binnen een 30 km/uur-zone bevindt. Vaak staan deze herhalingsborden hier dan ook al. In alle overige gevallen worden in principe geen herhalingsborden geplaatst.

Kan de gemeente van mijn straat éénrichtingsverkeer maken?

Vaak wordt er gevraagd om in een straat éénrichtingsverkeer toe te passen omdat er te hard gereden wordt. Op een éénrichtingsweg gaan bestuurders juist harder rijden omdat er geen tegenliggers worden verwacht. Daarom passen wij éénrichtingsverkeer niet toe om de snelheid te verlagen in een straat.

Éénrichtingsverkeer kan wel uitkomst bieden bij smallere straten die doorstromingsproblemen of verkeersproblemen opleveren, maar enkel wanneer er ook goede alternatieven zijn om via een andere weg de weg te vervolgen. Hierbij geldt dat de maatregel door draagvlak onder de bewoners van de straat ondersteund moet worden.

Kan de gemeente een bord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ plaatsen?

Het plaatsen van borden ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’ is meestal niet de beste oplossing voor een situatie want het is juridisch moeilijk om te handhaven op een dergelijke uitzondering. Daarom wordt dit slechts in enkele situaties toegepast.

Kan ik bij de gemeente een verkeersspiegel aanvragen?

Gemeente Beekdaelen is terughoudend met het plaatsen van verkeersspiegels omdat een verkeersspiegel risico’s geeft voor de veiligheid en schijnveiligheid kan geven, zoals bijvoorbeeld het niet zien van voetgangers of fietsers in een verkeersspiegel. De plaatsing van een spiegel komt nauwkeurig om een dode hoek te voorkomen. Een kleine verdraaiing kan onterecht het idee geven dat de weg vrij is. Weersinvloeden kunnen het zicht ongemerkt extra beperken. Daarnaast zijn snelheid en plaats op de weg van voertuigen veel moeilijker in te schatten via een spiegel. Het is vaak beter om een situatie voorzichtig te benaderen en zonder spiegel in te schatten of de weg vrij is. Enkel in zeer uitzonderlijke gevallen, waar onder andere het zicht volledig geblokkeerd wordt, kan er een verkeersspiegel geplaatst worden.

Verkeersveiligheid

Onderstaand vindt u antwoorden op veelgestelde vragen hierover.

Ik zie een gevaarlijke verkeerssituatie. Wat kan hieraan gedaan worden?

Gemeente Beekdaelen houdt bij de inrichting van kruispunten en wegen zo veel mogelijk rekening met de veiligheid van alle verkeersdeelnemers. Wanneer u een structurele en urgente onveilige situatie opmerkt, kunt u contact opnemen met gemeente Beekdaelen via telefoon (088-4502000), e-mail (gemeente@beekdaelen.nl) of contactformulier.

Fietsen

Onderstaand vindt u antwoorden op veelgestelde vragen hierover.

Er is te weinig plek om fietsen te parkeren. Wat is hieraan te doen?

Gemeente Beekdaelen vindt het belangrijk om fietsgebruik te stimuleren en faciliteren waar mogelijk. Als u vindt dat op een locatie te weinig of geen fietsparkeerplaatsen zijn, kunt u dit doorgeven aan de gemeente. Contact opnemen met gemeente Beekdaelen kan via telefoon (088-4502000), e-mail (gemeente@beekdaelen.nl) of contactformulier. Wij kunnen dan uw suggestie in overweging nemen.

Ik heb last van fietsers of brommers op de stoep. Wat is hieraan te doen?

Iedereen weet dat je niet op de stoep mag fietsen of met de brommer rijden.

Wij gaan er van uit dat het alle verkeersdeelnemers bekend is dat het verboden is om op een stoep of voetpad te rijden met een fiets of brommer. Dit is dus bewust gedrag en helaas is handhaven hierop moeilijk omdat een fietser of brommer aangehouden moet worden op het moment dat over het trottoir of voetpad gereden wordt.

Alleen op locaties waar het niet duidelijk is dat een pad alleen voor voetgangers bedoeld is, worden extra borden op het voetpad geplaatst. Het plaatsen van sluishekken om (brom) fietsen op het trottoir tegen te gaan is in de meeste gevallen niet wenselijk in verband met de bereikbaarheid voor mindervaliden.

Hinder en overlast

Onderstaand vindt u antwoorden op veelgestelde vragen hierover.

Ik heb last van verkeersgeluid. Kan de gemeente hier iets aan doen?

Het verkeer op een weg in de bebouwde kom veroorzaakt een geluidsbelasting in de omgeving. 30km-wegen en woonerven hebben geen geluidszone. De gemeente kan hier daarom niets aan doen.

Voor het aanleggen/wijzigen van een 30 km-weg of woonerf is de Wet geluidhinder (Wgh) niet van toepassing. Toch kan een 30km-weg voor een hoge geluidbelasting zorgen. Bijvoorbeeld door een relatief hoge verkeersdrukte aan (vracht)wagens in combinatie met bijvoorbeeld een klinkerbestrating. Bij de ruimtelijke planvorming zal dan de geluidbelasting op de bestaande geluidsgevoelige bestemmingen beoordeeld moeten worden. Er zal beoordeeld moeten worden of bij de nieuw te realiseren weg sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.

In deze gevallen bestaat er geen wettelijk kader met een normeringsstelsel. De gemeente heeft ook niet de specifieke onderzoeksplichten uit de Wgh. Zij heeft de vrijheid om het onderzoek meer kwalitatief in te steken en toe te spitsen op de concrete situatie.

Ik maak me zorgen over trillingen als gevolg van een verkeersdrempel. Kan de gemeente hier iets aan doen?

Bij onvlakke wegen kunnen passerende bussen en vrachtwagens voor kortdurende trillingen zorgen. De trillingen worden op de onvlakke plaatsen opgewekt en breiden zich uit in de wegconstructie en de ondergrond. In afgezwakte vorm bereiken de trillingen de bebouwing in de omgeving, waar ze tot overlast kunnen leiden. Afhankelijk van de sterkte van de trillingen kunnen omwonenden deze nog toelaatbaar vinden of als hinderlijk ervaren. Sterke trillingen kunnen zelfs schade aan het bouwwerk veroorzaken.

In het keuzemodel wegconstructies is alleen de hinder door verkeerstrillingen onderzocht, omdat dit meestal eerder maatgevend is dan schade door verkeerstrillingen.

De mate waarin trillingen voor hinder zorgen, hangt doorgaans af van:

  • het bodemprofiel;
  • de afstand tussen verkeer en het pand waarin de trillingshinder wordt ervaren;
  • de bouwkundige staat van het pand;
  • de onvlakheid van de weg;
  • de verkeersintensiteit en het type verkeer;
  • de rijsnelheden.

Soms worden verkeersdrempels of plateaus aangelegd om de snelheid te verminderen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Deze drempels of plateaus worden conform de landelijke richtlijnen aangelegd en daarmee voorkomen wij trillingen als gevolg van wegverkeer.