Verkeersoverlast Dorpstraat en omgeving Nuth

Gemeente Beekdaelen heeft een brief ontvangen van de bewoners van de Dorpstraat waarin zij stellen dat de verkeerssituatie in de Dorpstraat niet langer houdbaar is.

Na de opening van de buitenring is het verkeer op de route Stationstraat – Dorpstraat – Slagboomsweg – Kamp - Daelderweg toegenomen. 
Het gaat hierbij om een toename van de hoeveelheid verkeer én de snelheden die automobilisten op deze route rijden. De huidige wegen zijn hier niet op ingericht.

Ontwikkelingen Provincie Limburg en Rijkswaterstaat 2018 - 2027

De laatste tien jaar hebben in de omgeving van Nuth een aantal grote veranderingen plaatsgevonden op het gebied van verkeer. Zo is in 2018 de N300 (Buitenring Parkstad Limburg) geopend. De aansluiting van de N300 op de A76 heeft ervoor gezorgd dat een aantal wegen verlegd moesten worden. Hierdoor zijn de routes naar Vaesrade, Schinnen en Hoensbroek veranderd. Daarnaast zijn in 2019 de op- en afrit van de A76 in de richting Kerensheide verwijderd. Het verkeer richting Kerensheide dient nu ook een andere route te nemen. Na de opening van de buitenring is de hoeveelheid verkeer in Schinnen en Vaesrade afgenomen.

Werkzaamheden Provincie Limburg en Rijkswaterstaat komende jaren

In de komende jaren vinden er nog meer veranderingen plaats. In 2026/2027 worden de viaducten aan de Daelderweg over de A76 vervangen. Nadat deze viaducten zijn vervangen, worden de op- en afrit van de A76 in de richting Ten Esschen verwijderd. De afrit blijft alléén voor de hulpdiensten open. Hierdoor zal de route richting Heerlen, Hoensbroek en Aken veranderen. Deze veranderingen zorgen er ook voor dat het reguliere verkeer andere routes zal nemen. Dit betekent dat op een aantal wegen in de kern Nuth de verkeersintensiteiten zullen veranderen.

Ongeveer gelijktijdig werd bekendgemaakt dat de viaducten aan de Daelderweg over de A76 zullen worden vervangen. Het plan van Rijkswaterstaat is om de viaducten een jaar lang af te sluiten. Deze viaducten zijn cruciaal in de verbinding tussen de kern Nuth en de op- en afritten van de A76. Het niet beschikbaar zijn van deze verbinding zorgt ervoor dat de meest logische route tussen de A76/N300 en Nuth via Kamp, Slagboomsweg en Dorpstraat loopt. Dit baart gemeente Beekdaelen zorgen omdat deze wegen niet geschikt zijn voor de verwachte verkeersintensiteiten.

Verkeersbeleid gemeente Beekdaelen

Het beleid van gemeente Beekdaelen is om het sluipverkeer door de kernen te weren. Leefbaarheid gaat hierbij boven bereikbaarheid. Het adviesbureau Royal Haskoning DHV is gevraagd om een onderzoek uit te voeren naar de verkeersoverlast en aan te geven welke maatregelen het meest haalbaar en effectief zijn.

Participatie

Om een steeds groter bereik te realiseren en ervoor te zorgen dat bewoners worden betrokken in projecten, plannen en initiatieven, is burgerparticipatie van cruciaal belang. Aan de hand van bewonersavonden, enquêtes en burgerinitiatieven kunnen de behoeften, wensen en ervaringen van de bewoners inzichtelijk worden gemaakt voor diverse doeleinden.

Voor de toepassing van de juiste verkeersmaatregelen worden dan ook informatiebijeenkomsten georganiseerd om de behoeften, wensen en ervaringen van de bewoners en ondernemers uit de Dorpstraat en omgeving en uit de gehuchten Kamp, Nierhoven, Grijzegrubben, Tervoorst, Terstraten en Brand op te halen.

Eerste informatiebijeenkomst Dorpstraat en omgeving: 4 april 2024

Deze bewonersavond is gehouden op 4 april 2024 in het gemeentehuis te Nuth. Na een presentatie kunnen de bewoners hun ervaringen, wensen en behoeften aangeven. Deze input wordt verwerkt in een voorlopig ontwerp.

Tweede informatiebijeenkomst Kamp: 17 april 2024

Deze bewonersavond is gehouden op 17 april 2024 in het gemeentehuis te Nuth. Na een presentatie kunnen de bewoners op reactieformulieren hun ervaringen, wensen en behoeften aangeven. Deze input wordt verwerkt in een voorlopig ontwerp.

Derde informatiebijeenkomst Nierhoven-Grijzegrubben: 18 april 2024

Deze bewonersavond is gehouden op 18 april 2024 in het gemeentehuis te Nuth. Na een presentatie kunnen de bewoners op reactieformulieren hun ervaringen, wensen en behoeften aangeven. Deze input wordt verwerkt in een voorlopig ontwerp.

Vierde informatiebijeenkomst ondernemers: 15 mei 2024

Deze avond is speciaal voor de ondernemers en is gehouden op 15 mei 2024 in het gemeentehuis te Nuth. Na een presentatie kunnen de ondernemers hun ervaringen, wensen en behoeften aangeven. Deze input wordt verwerkt in een voorlopig ontwerp.

Vijfde informatiebijeenkomst Tervoorst-Terstraten-Brand: 16 mei 2024

Deze bewonersavond is gehouden op 16 mei 2024 in het gemeentehuis te Nuth. Na een presentatie kunnen de bewoners hun ervaringen, wensen en behoeften aangeven. Deze input wordt verwerkt in een voorlopig ontwerp.

Documenten informatiebijeenkomsten

Hieronder vindt u presentaties, feedback en verslagen van de bijeenkomsten.

Presentaties

Heeft u moeite met het openen of lezen van de pdf's, dan kunt u contact met ons opnemen via gemeente@beekdaelen.nl of 088 – 450 2000.

Feedback bijeenkomst Dorpstraat eo 4 april 2024
  • Ik ben voorstander van afsluiting Kamp. Ik ben absoluut tegen snelheidsremmende maatregelen. Dergelijke maatregelen verhogen de (geluids)overlast en laten de drukte rondom drempels ed toenemen. Bovendien is dit milieubelastend. Wordt er ook gekeken naar invulling van handhaving van een eventueel verkeersbesluit? Bij o.a. de basisschool wordt niet gehandhaafd op parkeerbeleid, waardoor verkeersbesluiten totaal geen werking hebben.
  • Afsluiten Kamp vermindert wel degelijk de verkeersoverlast. Ons voorstel is de Dorpstraat alleen open te stellen voor bestemmingsverkeer. Naast de verkeersdruk is de snelheid ook een probleem. De kwaliteit van het wegdek van de Dorpstraat is erg slecht. Kan hier wat aan gedaan worden?
  • Afwisselend eenrichtingsverkeer. Eerst alternatief proberen vóór afsluiting!
  • Verzakking wegdek thv huisnummer 77A. Meerdere keren doorgegeven in Fixi-app, maar dit is maar tijdelijk omdat er vrij snel weer verkeer overheen rijdt. Overlast wordt veroorzaakt door auto's met aanhanger (deze stuitert door verzakking).
  • Aanpassing 30km-zone zal verkeer nauwelijks terugdringen. Alleen afsluiting Kamp dwingt verkeer de route te kiezen die op verkeer is ingericht. Ook buiten de spits veel overlast, zeker rondom ingang kerk.
  • Er is niets gezegd over de veiligheid van voetgangers en fietsers. De weg is veel te smal met zoveel verkeer.
  • Goede presentatie! Hoop dat leefbaarheid voorrang krijgt boven bereikbaarheid. Merendeel bewoners wenst afsluiting (hopelijk wordt deze wens gehonoreerd). Graag snelle besluitvorming.
  • Huidige 30 km zone niet als zodanig ingericht (nut bloembakken?)

Algemene feedback

  • Eenrichtingsverkeer: verandering van richting ochtend versus avond mogelijk?
  • BBN kan instemmen met afsluiting Kamp op voorwaarde dat viaduct NIET volledig wordt afgesloten.
  • Ondernemers Dorpstraat vinden het kwalijk dat niet vooraf met hen is gesproken.
  • Bereikbaarheid ondernemers: voorkeur geen maatregelen, wel inrichting 30 km.
Feedback Kampstraat 17 april 2024
  • Betere communicatie met ondernemers en bewoners (weekkrant voldoet niet). Verkeersluw maken, toegankelijk voor bestemmingsverkeer dmv kentekenherkenning.
  • Kamp afsluiten.
  • Niets doen, alles blijft zoals het is. Slagboomsweg 30km herinrichten, handhaven 30km Slagboomsweg en verkeersremmende maatregelen en dit monitoren.
  • Slagboomsweg 30 km herinrichten, Platsbeekweg en rondom de kerk herinrichten met verkeersbeperkende maatregelen. Vraag: zijn de hulpdiensten óók betrokken bij de mogelijke veranderingen in de openbare ruimte? Ambulance: aanrijtijd werknorm 15 minuten (kwaliteitskader Ambulancezorg 1.0). Brandweer: opkomsttijd maximale werknorm 8-10 minuten met een max < 18 minuten (Wet veiligheidsregio's dekkingsplan). Politie: aanrijtijd werknorm max.15 minuten. Noot: afsluiting deel Kamp betekent dat de bovengehuchten: Kamp, Nierhoven, Grijzegrubben, Tervoorst en aangrenzende straten inclusief de Dorpstraat een langere aanrijtijd/opkomsttijd in acht moeten nemen; mogelijk zelfs boven de werknorm voor de hulpdiensten, met alle gevolgen van dien!
  • Stukje Kamp zeker niet afsluiten. Hele Kamp aankleden met bloembakken daar waar huizen staan. Totaal afsluiten van de Slagboomsweg ter hoogte van het kerkhof. Kamp openhouden met 30km beperkingen (bloembakken/drempels). Platsbeekweg eenrichting verkeer tot Platsmolenweg.
  • Slagboomsweg 30 km herinrichten, Kamp 30 km wegversmalling enz. Stukje Kamp openlaten (veel buurten moeten omrijden via Dorpstraat). Tegenstander permanente sluiting.
  • Berekening omrijdtijd van 1-2 minuten is onjuist (10-15 min. en meer km per jaar)! Sluiting betekent verkeer van Grijzegrubben/Nierhoven gaat langs onze achtertuin. Kamp openhouden voor bestemmingsverkeer. Dorpstraat treft veel minder bewoners qua verkeersoverlast dan gebied Kamp/Nierhoven/Grijzegrubben.
  • Liever niks, dan afsluiten Kamp of stukje Kamp eenrichtingsweg. Slagboomsweg 30 km herinrichten. Slagboomsweg eenrichtingsweg. Kamp alleen bestemmingsverkeer woonwijk.
  • Slagboomsweg 30 km herinrichten.
  • zie reactie brief ingescande reactieformulieren: Niets doen is minst kwalijke optie of systeem voor vergunningshouders (controle handhaving of slagboom met kentekenherkenning)
  • Slagboomsweg 30 km herinrichten.
  • Tijdens de vergadering werd duidelijk dat de meerderheid de voorkeur geeft aan afsluiten
  • Kamp, maar toegankelijk houden voor de bewoners middels kenteken-herkenning. Dit lijkt ons de beste oplossing!
  • Kamp afsluiten en toegankelijkheid bewoners waarborgen.
  • Niets doen, alles blijft zoals het is.  
  • Niets doen, alles blijft zoals het is.  
  • Niets doen, alles blijft zoals het is. Slagboomsweg 30 km herinrichten.
  • Slagboomsweg 30 km herinrichten. Afsluiten van de Kamp is een asociale oplossing voor alle bewoners van het Platsmolen-gebied, Nierhoven en Grijzegrubben. Deze zullen dan allemaal via de Daelderweg-Stationstraat-N298 alsnog via de Dorpstraat richting hun woongebied rijden, waardoor de beoogde afname van overlast alhier nauwelijks zal afnemen. De enige juiste oplossing om het sluipverkeer aan te pakken is om het sluipverkeer te straffen door vele snelheidsverlagende maatregelen in de Slagboomsweg aan te brengen zoals 30 km zone en wegversmallingen, middels bloembakken zodat er geen 2 auto's meer naast elkaar kunnen passeren. Ook het aanbrengen van drempels zal hier effectief aan bijdragen.
  • Platsmolenweg wordt drukker bij afsluiting (vanuit Grijzegrubben). Stationstraat onbereikbaar voor onze wijk (te druk). Is het zo dat door enkele bewoners van de Dorpstraat dit noodzakelijk wordt voor de hele wijk Kamp? Niets doen, alles blijft zoals het is. 2e optie: Slagboomsweg 30 km herinrichten.
  • Stukje Kamp eenrichtingsweg. Slagboomsweg 30 km herinrichten. Kamp vanuit industrie sluiten.
Feedback Nierhoven-Grijzegrubben 18 april 2024
  • Markering aanbrengen op klinkers om fietsstrook te markeren t.h.v. Dorpstraat-Stationstraat.
Feedback Ondernemers 15 mei 2024
  • Snelheid van verkeer is het probleem, niet de drukte.
  • Geen afsluiting Kamp, maar ontmoedigen.
  • Bij afsluiting Kamp: van zichtlocatie naar een B-locatie.
  • Onduidelijk dat laatste gedeelte Dorpstraat 2-richtingen is (bekijken mogelijkheden eenrichting).
  • Google adviseert route door Dorpstraat, niet via provinciale weg.
  • Afsluiting Kamp zal op lange termijn zorgen voor leegstand ondernemers Dorpstraat.
  • Fietsers mee laten gaan in eenrichtingsverkeer.
  • Proef van jaar of 2 jaar 30km inrichting op Slagboomsweg en Platsmolenweg.
  • Meer aanduidingen 30km (borden/aanduidingen op straat).
  • Ontmoedigen dat verkeer via industrieterrein naar autoweg gaat.
  • Indien Kamp wordt afgesloten: hoe kunnen we zichtbaarheid ondernemers duiden: door middel van borden of wegbewijzering.
  • Geen drempels!
  • Doorberekening maatregelen voor Slagboomsweg wordt gemist.
  • Kwaliteit wegdek Dorpstraat slecht, putdeksel los/kapot.
  • Kapsalon Nuth is tegen afsluiting. Vanaf nieuwe rotonde klaar is, veel rustiger in de straat. Voorheen stond in de Dorpstraat het verkeer tussen 15.30-18.00 uur stil, omdat het zo druk was. Dit is allemaal niet meer, het loop goed door. Tevens belangrijk dat de weg openblijft voor de ondernemers en dat de klanten makkelijk hun weg naar ons vinden.
Feedback Tervoorst-Terstraten-Brand 16 mei 2024

De Kamp openhouden, sluipverkeer via Putstraat en bij verkeerslichten ontmoedigen. Verkeer vanaf verkeerslichten evt op- en af via de kerk.

Algemene feedback

  • Bewoners Helle: Helle behoort ook bij Brand.
  • Tervoorst: bij afsluiting Kamp: lastige aansluiting.
  • Landbouwverkeer ervaart hinder bij afsluiting Kamp.
  • Er is geen voetpad vanuit Nuth naar Schinnen. Hoe om te gaan met fietsers en voetgangers?
  • Kunnen drempels in Putstraat lager worden gemaakt (op z'n minst wit/zwart gearceerd)? (toezegging door Rob).
  • Eenrichting ook door Nierhoven (drukte verdelen over hele gebied)
  • In hoeverre wordt gekeken naar de verkeersproblemen op lange termijn?
  • Optie afsluiting Slagboomsweg (wellicht per proef)?
  • Zijn ook de consequenties voor de leefbaarheid Tervoorst-Terstraten-Brand onderzocht?
  • Mogelijkheden bespreken met ondernemers de Horsel voor omleiden of andere routes.
  • In gepresenteerde onderzoeken ontbreken de nadelen voor sluiting Kamp.
  • Putstraat afsluiten voor verkeer wat er niet hoort (ontmoedigen sluipverkeer).
  • Mogelijk eenrichtingsverkeer rondom de kerk met verboden te parkeren?
  • Afsluiting Kamp maakt Tervoorst drukker, je verschuift het probleem.

Sluiting toe- en afritten Nuth

  • Met bezwaar tegen afsluiting toe- en afritten geef je als gemeente signaal af.
  • Prettiger als Provincie en Rijkswaterstaat ook aanwezig zouden zijn. Gemeente moet vuist maken naar Provincie en Rijkswaterstaat voor sluiting toe- en afritten Nuth.
  • Ondersteunt de gemeente een burgerinitiatief van tellingen bij toe- en afritten? Wethouder juicht dit toe.

Plenaire vragen en antwoorden

  • Voorkeur NIET afsluiten Kamp: mogelijke oplossingen worden aangedragen aan de Raad. Zij maken de beslissing.
  • Hoe worden we verder geïnformeerd? Totaal overzicht, daarna rapport dat Q3-2024 wordt voorgelegd aan het College.
  • Mogen kernen worden samengevoegd bij plenaire bijeenkomsten (net tegen elkaar, maar met elkaar)? Wethouder: neem vooral initiatief!
Verslagen bijeenkomsten

Vervolg onderzoek

Uit de bewoners en ondernemersbijeenkomsten zijn een aantal goede suggesties ingebracht zoals het onaantrekkelijk maken van de route voor het sluipverkeer en om de Dorpstraat uit te rijden via de verkeerslichten op de Stationstraat. Deze twee suggesties worden nader onderzocht en de mogelijke gevolgen worden verder uitgewerkt. Eind dit jaar hopen wij het onderzoek af te ronden. Het gemeentebestuur zal vervolgens een keuze maken.

Communicatie

Bewoners zullen tijdig door de aannemer worden geïnformeerd betreffende de daadwerkelijke aanvang van de werkzaamheden, mogelijke fasering en contactgegevens voor afspraken bevoorrading, ophalen huisvuil en dergelijke.

Tijdens de werkzaamheden

Ervaart u tijdens de werkzaamheden bovenmatige overlast, laat het ons dan weten per e-mail via gemeente@beekdaelen.nl of telefonisch via 088 – 450 2000. Dan proberen wij meteen in actie te komen om deze overlast te verminderen.

Planning

PeriodeOmschrijving
Q2 2024Informatiebijeenkomsten bewoners/ondernemers
2024Afronden onderzoek
2025
  • Definitieve maatregelen
  • Verkeersbesluit
  • Voorbereiding
  • Bestek/ aanbesteding
  • Uitvoering

Bovenstaande planning is onder voorbehoud. Aan de planning kunnen geen rechten worden ontleend.

Meer informatie en contactgegevens

Deze webpagina wordt verder aangevuld zodra er nieuwe informatie bekend en 
beschikbaar is. Heeft u vragen over dit project? Neemt u dan contact op met gemeente Beekdaelen, via 088 – 450 2000 of  gemeente@beekdaelen.nl onder vermelding van ‘Verkeersoverlast Dorpstraat eo Nuth'.